איטום הגג הוא חיוני, ונועד לוודא עמידות בפני תנאי מזג האוויר וחדירה של מזיקים פוטנציאליים. כיום, נהוג להשתמש במספר טכניקות נפוצות לאיטום, המציעות הגנה מעולה לאורך זמן, החל משימוש ביריעות ביטומניות וכלה בחומרי איטום המבוססים על חומרים פוליאורטניים או אקרליים או זפת קר. על מנת לסייע לכם להחליט איזו אפשרות תהיה המתאימה ביותר עבורכם, ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי אודות כל אחת מהשיטות המומלצות. 

מדוע צריך לאטום גגות?

גג הבניין או הבית שלנו מהווה חיץ בין המרחב הפרטי והמוגן, לבין המרחב הפתוח בו מתקיימים תנאים משתנים. בכדי שאלו לא ישפיעו על איכות חיינו, אנו נדרשים לבצע פעולות מסוימות שנועדו לחזק את ההגנה על המרחב הביתי והנעים שלנו. לפני הגשמים, אנו נדרשים לדאוג לניקוי המרזבים על מנת לאפשר למי הגשמים לזרום הלאה, וכן, אנו צריכים לוודא שהגג אטום כראוי, כך שלא יחדרו פנימה נוזלים ומזיקים שעלולים לגרום לנזק בלתי הפיך למבנה. האיטום יכול לתרום גם לשמירה על טמפרטורה מאוזנת בבית, בהיותו מהווה מעין שכבה מבודדת ובכך, הוא גם מסייע למשפחות לחסוך בצריכת החשמל ביומיום לאורך כל עונות השנה. 

שיטות לאיטום גגות

ישנן כאמור, שיטות שונות לאיטום גגות, כאשר כל אחת מהן מתאימה לתנאים מסוימים. על מנת להצליח לבחור בשיטה המתאימה ביותר עבורכם, מומלץ להיוועץ עם איש או אשת מקצוע מומחים בתחום, כך תוכלו להיות בטוחים שההחלטה שקיבלתם תהיה מיטיבה ומדויקת לצרכים שלכם. להלן שלושת השיטות הנפוצות לאיטום גגות: 

זפת קר

זפת קר הוכח כפתרון יעיל לשמירה בטוחה על גגות, ומומלץ לעיתים קרובות על ידי אנשי מקצוע המתמחים בתחום. מדובר בדרך יעילה וחסכונית להפוך את הגג לאזור בטוח, כאשר מיישמים את השימוש בחומר כראוי. הוא מגיע כבר מוכן לעבודה, ארוז במכלים קטנים ולא נדרש כל חימום או התעסקות עימו טרם השימוש. בשל זאת, הוא שומר על טריות מקסימאלית, כאשר ניתן לפתוח קופסא חדשה עם כל שימוש. פעולת האיטום מצריכה מברשת קטנה כאשר מדובר על אזור קטן או כלי מריחה גדול יותר, במקרים בהם נדרש איטום של אזור נרחב. עם זאת, יש לקחת בחשבון שהוא מתאים פחות לאיטום הגג כולו וכן, הוא מחייב תחזוקה שוטפת וצביעה מחודשת, במיוחד לפני הכניסה לחודשי הקיץ החמים. 

יריעות ביטומניות

איטום גגות באמצעות יריעות ביטומניות היא אחת מבין השיטות המקובלות כיום לאיטום גגות. היא נועדה לספק מעין מחסום חזק ועמיד מפני נזקי מזג האוויר ובלאי הנוצר עם השנים, וכן, היא מספקת בידוד טוב מפני חדירה של קור וחום אל תוך הבית עצמו. יריעות אלו, עשויות מחומר המכונה ביטומן הנחשב גמיש ועמיד, באופן דומה לחומר הפופולארי זפת קר. לצורך התקנתן, נדרש לפרוס אותן לכל אורכו של הגג ולחממן עד שימסו וידבקו האחת אל השנייה.

עלות החומר אינה זולה כלל, ולכן רבים מעדיפים לבחור בשיטות איטום אחרות, אך עם זאת, מדובר בסוגים של חומרי איטום איכותיים ואמינים שמחזיקים מעמד למשך שנים רבות. כמו כן, חשוב לדעת שיריעות אלו מתאימות במיוחד להתקנה על גבי משטחים ריקים, ובמידה וקיימים דודי שמש או מנועי מזגנים על הגג נדרש פירוקם והתקנתם לאחר השימוש ביריעות. יתר על כן, נדרשת הסרה של כל חומר אקרילי בו נעשה שימוש קודם טרם השימוש ביריעות, לצורך השגת תוצאה מיטבית. 

חומרי איטום פוליאורטניים/אקריליים

חומרי איטום המבוססים על חומרים פוליאורטניים או אקריליים, נחשבים שניהם לפופולאריים לצורך איטום גגות בשל מחירם הנמוך יחסית, אך הם מלווים גם בחסרונות ולכן נדרשת חשיבה מעמיקה טרם השימוש בהם. חומרי איטום אקריליים הם זולים ביותר, עשויים מעין משחה לבנה אותה מורחים על גבי הגג. צבעם הלבן, חוסך את פעולת הסיוד הנדרשת לרוב לאחר שימוש בחומרי איטום כמו זפת קר למשל, אך הם עמידים הרבה פחות ונוטים להתפרק דיי מהר, עם הגעת הגשמים. חומרים פוליאורטניים לעומת זאת,  גם הם מגיעים בגוונים בהירים והם נחשבים עמידים הרבה יותר. הפוליאוריטן הוא חומר חזק באופן יחסי, בו משתמשים באמצעות התזה או מריחה על גבי המשטח.