החל משנת 1992, החוק הישראלי קובע כי כל בניין שמוקם בשטחי המדינה חייב לכלול ממ"ד (מרחב מוגן דירתי). הממ"ד נועד לספק את ההגנה הנדרשת מפני חדירה של חומרים ופגיעה מפני איומים חיצוניים. על מנת לוודא שהחלל מאובטח דיו, הוא צריך לעבור מבחן אטימות כפי שנקבע על ידי הממד הסטנדרטי של פיקוד העורף. באמצעות בדיקה זו, ניתן לבצע בקרה שוטפת וליצור מעין שכבת הגנה נוספת השומרת על בטיחות האזרחים ומרחיקה אותם מפני פגיעה בזמני חירום. במאמר זה, נדון בחשיבות ביצוע בדיקות אטימות ממ"ד ונסקור דגשים חשובים לביצוע בדיקה מקיפה ומהימנה באמצעות אנשי מקצוע מיומנים. 

איך מתבצעת בדיקת אטימות למרחבים מוגנים?

אנשי מקצוע מומחים המבצעים בדיקות אטימות ממ"ד בוחנים את יכולתו של החלל להגן על יושביו בעתות חירום. תשומת לב מיוחדת ניתנת לאיטום דלתות החדר, החלונות ופתחי האוורור. במהלך הבדיקה, אנשי המקצוע צריכים לוודא שהדלת והחלון מסוגלים להיסגר ולהיפתח בקלות וללא הפרעות בכל עת, תוך הבטחת הסביבה הפנימית בתוך החדר. בנוסף, תתקיים בדיקה של פתחי האוורור בתוך הקירות האטומים כדי להבטיח אטימה מירבית מפני חומרים מסוכנים, ובמקביל, אוורור נאות שיאפשר לדיירים להתנהל בתוך המרחב המוגן. לאחר אישור תקינות החלונות, פתחי אוורור ונקודות גישה חיצוניות אפשריות ניתן יהיה להצהיר על תקינותו של הממ"ד, ולהשתמש בו ברוגע ובבטחה בעת הצורך. 

מי הם אנשי המקצוע המוסמכים לביצוע בדיקת אטימות?

על מנת להבטיח אטימות של חדר מוגן בדירת מגורים או מקלט בבניין משותף, ניתן להתייעץ עם א. משי איטום אנשי מקצוע מוסמכים אשר נותנים שירות לכלל האזרחים במסגרת עבודתם במעבדות מוסמכות. בידיהם כל הידע הנחוץ  לביצוע בדיקות אטימות ממ"ד, כך ניתן יהיה לקבוע האם האיטום במרחב המוגן עומד בתקנות המחמירות של מכון התקנים הישראלי, או שמא, נדרשים תיקונים חיוניים לאבטחת המרחב. ההתייעצות עם המומחים המיומנים הללו מעניקה לבעלי בתים את הביטחון בידיעה שמקום המגורים שלהם מספק רמות בטיחות והגנה מיטביות בעת הצורך.

מתי יש צורך בביצוע בדיקת אטימות?

תדירות ביצוע בדיקות אטימות ממ"ד עשויה להשתנות מאחר ואין תקן אחיד המחייב את ביצוע הבדיקה בשוטף. עם זאת, חשוב עדיין להעריך מעת לעת את מצב החדר המוגן כאמצעי זהירות, כיוון שכידוע, איננו יכולים לחזות את המועד בו נאלץ להשתמש בו ולדאוג באופן מיידי לביטחון שלנו ושל בני משפחתנו. לאור זאת, על כל אדם המתגורר במבנה ישן שלא עבר בדיקה בתקופה האחרונה, כאשר תחזוקתו בשגרה אינה טובה דיו, ליזום הזמנה של בדיקה מטעם חברה המוסמכת על ידי פיקוד העורף, כך ניתן יהיה להבטיח את תקינות החלל ושימוש בטוח בו במקרה חירום. 

כמה עולה בדיקה באמצעות מעבדה מוסמכת?

ביצוע בדיקת אטימות ממ"ד הוא צעד חיוני כאמור, המבטיח הגנה על דיירי המבנה בעת צרה. מחיר בדיקות אטימות ממ"ד משתנה, בהתאם למבנה החדר; גודלו ומצבו בזמן הנתון - האם הוא עבר שיפוץ ואינו מותאם לאכלוס בעת הצורך או שמא הוא מלא בציוד? אלו בהחלט יכולים להשפיע על מחיר בדיקה מקיפה ומעמיקה. ניתן תמיד למצוא הצעות מפתות לעסקאות זולות במיוחד, אבל, חשוב לזכור כי אילו אינן מבטיחות בהכרח את אותה רמה של בדיקה, כמו אלו המתקבלות באמצעות בדיקות המבוצעות על ידי מעבדות מוסמכות ואנשי מקצוע מומחים ומיומנים. השקעה בבדיקה יסודית ומדויקת יכולה לתת לכם שקט נפשי נוסף, בכל הנוגע לביטחון שלכם ושל בני משפחתכם בכל שלב.