בטון נחשב, ובצדק, לאחד מחומרי הבנייה המוצלחים והנפוצים בעולם המודרני. הוא משמש חומר מרכזי בבניית מבנים רבים. יחד עם זאת, גם הבטון אינו חף לגמרי מבעיות, ובקירות בטון רבים עלולים לצוץ סדקים כתוצאה מבלאי טבעי. במאמר הבא נציג כל מה שחשוב לדעת על איטום סדקים בבטון עם שיטת ההזרקה.

מהם סדקים בבטון ואיך אוטמים אותם בשיטת ההזרקה?

עוד לפני שנכתוב על איטום סדקים בבטון או על חומרי איטום מומלצים כדאי להסביר מהם בכלל סדקים בבטון. סדקים בבטון הם למעשה עניין טבעי למדי שנובע מהבלאי של מבני בטון. על אף שמבני בטון נחשבים לעמידים מאוד, בלאי זה קורה לעיתים עקב חשיפת הקיר לסביבה, פגעי מזג אוויר וכדומה.
הסדקים מתבטאים לרוב בהצטברות עובש, רטיבות פנימית, חדירות של מים או מופעים של פטרת. מעבר לבעיה האסתטית שהם גורמים, לסדקים יש השפעה קריטית על עמידותו הכללית של המבנה ועל הבטיחות שלו. על כן חשוב לטפל בהם ללא כל דיחוי ולפעול לאיטום שלהם.
איטום בהזרקה (נקרא לפעמים גם איטום שלילי) הוא איטום הנעשה מבפנים באמצעות הזרקת חומר ייעודי לסדקים שבבטון. לשיטה זאת יתרונות רבים והיא רלוונטית במיוחד כאשר מקור המים אינו חשוף לעין.

איטום סדקים בבטון בשיטת ההזרקה - איך זה מתבצע?

על אף התיאור הפשוט של התהליך שיטת ההזרקה היא עניין מקצועי לכל דבר. ההזרקה נעשית על ידי מכונת הזרקה ייעודית לכך ומקומות ההזרקה נבדקים בקפידה על ידי איש מקצוע בתחום האיטום. בנוסף, יש כמובן דגש גדול על החומרים המוזרקים, שהם החומרים המשמשים לאיטום.
חומר אטימה עובד כך שבמגע עם מים הוא יוצר תגובה כימית אשר גורמת לו להתנפח ולמלא את הסדק. ישנו מגוון רחב יחסית של חומרים לאיטום שלילי ועל כן יש לבחור את החומר המתאים בעזרת ייעוץ מקצועי והתאמה למקרה הפרטי: תוואי השטח, עוצמת חדירת המים וכדומה.
כאשר מדברים על חומר לאיטום (או מסטיקים לאיטום, מכיוון שדרך הפעולה מזכירה במידת מה את הגומי הלעיס ואת האפשרות לתקוע אותו בכל מקום בערך) ישנם כמה מותגים שכדאי להכיר ונמכרים בכל חנות איטום שמכבדת את עצמה כגון טאמפור 100, טאמפור 130, טאמקריט פלאג או טאמסיל 20.

יתרונותיה של שיטת ההזרקה

חשוב להבין שלשימוש בחומרי איטום ובשיטת ההזרקה קיימים יתרונות רבים. בין היתר, שיטה זאת דורשת מאמץ מינימלי ואף יותר חשוב מכך – בלגן מינימלי. אין צורך להכין את השטח, לשבור קירות או להגיע ישירות אל מקור חדירת המים – זהו הרי תפקידם של חומרי האיטום בקצה.
בנוסף, שיטת ההזרקה מאופיינת בתוצאות מהירות יחסית אך איכותיות גם לטווח הרחוק יותר. יתרון משמעותי נוסף לטובת שיטה זאת הוא מידת החסכוניות שלה: גם עם מזמינים איש מקצוע, זמן העבודה ועלות החומרים נחשבים לזולים יחסית בשוק האיטום.